Beskrivelse:
Som nevn under bilde nr. 30013, var Eikdammen demt opp med en ganske imponerende demning. Her er den delen som har tappeløp, overløp og bunnluke. I dag står alt åpent uten spor av luke i tappeløpet. I tillegg er det en nesten like stor og svært solid utført atthaldsdemning litt lenger øst. Demningen ble bygd for å gi vann til Vivelstad mølle, antagelig litt før 1888. Mølla ble drevet direkte med vannkraft frem til 1917. Det var bygd dam i Eikdammen før 1708, da den ble nevnt der første gang. Går